Hugo van der Sman
“Veel verkopers leggen tijdens het verkoopgesprek de focus verkeerd. Ze richten zich teveel op de inruiler en te weinig op de nieuwe auto."
“Veel verkopers leggen tijdens het verkoopgesprek de focus verkeerd. Ze richten zich teveel op de inruiler en te weinig op de nieuwe auto."
Hugo van der Sman is accountmanager bij #DCDW. Dit houdt onder meer in dat hij klanten ondersteunt bij de implementatie van Calldrip, verkopers begeleidt naar betere verkoopgesprekken, en nieuwe klanten aansluit op het dienstenpakket van #DCDW. Ook het analyseren van data voor managementrapportages over online leads is onderdeel van zijn takenpakket.
Hugo begon ooit met het opvolgen van online leads voor het NAK. Nu deelt hij zijn ervaring om verkoopgesprekken te verbeteren, helpt hij vestigingsmanagers bij het trainen van verkopers en zorgt hij ervoor dat verkopers hun gesprekstechnieken optimaliseren. Een van zijn tips: “Veel verkopers leggen tijdens het verkoopgesprek de focus verkeerd. Ze richten zich teveel op de inruiler en te weinig op de nieuwe auto. Dat voorkom je door klanten een ervaring aan te bieden in plaats van slechts een verkoopverhaal.”
Hugo begon met autowassen bij een autobedrijf en is daarna het verkoopvak in gerold. “Ik heb het verkoopvak niet op school geleerd. Ik heb de Hotelschool gedaan. Daar leer je wat gastvrijheid inhoudt. In de autobranche wordt veel gepraat over klantvriendelijkheid, maar wordt er te weinig aan gedaan. Juist in deze online tijd is het belangrijk dat je de gastvrijheid in de winkel goed voor elkaar hebt.”
Op het gebied van verkooptechniek heeft Hugo veel geleerd van Paul de Vries. In eerste instantie werkte hij voor Paul in de Marktplaats-tijd. Na een korte tussenstap in de heftruckbranche maakte hij de overstap naar #DCDW. “New business genereren en buiten de kaders werken spreekt mij aan. Ik heb hier heel sterk het gevoel dat ik onderdeel ben van het bedrijf, en niet van zo maar een afdeling.”
De autopassie van Hugo begon bij een Peugeot-dealer. “Ik word blij van auto’s. Misschien ben ik er wel verslaafd aan”, zegt hij daar zelf over. Tijdens zijn uitstap naar een andere branche miste hij de autoverkoop. Inspiratie voor zijn werk haalt hij uit verschillende bronnen. “Kijk je naar de Coolblues van deze wereld dan kan de autobranche grote stappen zetten. Ik vind het leuk om als onderdeel van #DCDW een bijdrage aan deze transitie te leveren.”
Zelfs in zijn vrije tijd is Hugo bezig met zijn vak. “Ik lees graag boeken van bekende verkoopgoeroes en gebruik de kennis voor mijn dagelijkse werk. Verder vind ik het leuk om websites te bouwen.” In de toekomst ziet de jonge accountmanager zichzelf ooit nog wel eens ondernemer worden. Een van de kansen die hij ziet, is leasing van gebruikte auto’s gericht op millenials. “De jonge generatie heeft andere behoeften en een ander bestedingspatroon dan veertigplussers. Daar liggen mogelijkheden. Maar dat is iets voor later.”
“Veel verkopers leggen tijdens het verkoopgesprek de focus verkeerd. Ze richten zich teveel op de inruiler en te weinig op de nieuwe auto."